Przed finalizacją transakcji handlowej warto sprawdzić, czy firma, z którą zamierzasz współpracować, rzeczywiście istnieje, jakie są opinie na jej temat i czy nie ma długów. Kolejnym krokiem powinna być weryfikacja sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa. Gdzie znaleźć informacje na ten temat? Podpowiadamy.
Jak wynika z Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, stworzonego na zlecenie PARP (grupa PFR), istotnym czynnikiem opisującym kondycję polskich firm jest ich płynność finansowa. To właśnie ona w dużej mierze decyduje o możliwości inwestowania, utrzymania wykwalifikowanych pracowników oraz rozwijania działalności. W 2021 roku odsetek przedsiębiorców, którzy obawiali się utraty płynności finansowej, wyniósł 28%. Wśród najczęściej wymienianych przez nich zagrożeń były ograniczenia działalności z powodu pandemii COVID-19 (82% wszystkich wskazań), utrata klientów (61%) i opóźnienia ze strony kontrahentów (42%).
Obawy impulsem do nieprzemyślanych działań
Dane z raportu wskazują, że aż 61% przedsiębiorców obawia się utraty płynności finansowej z powodu utraty klientów. Taka postawa może spowodować jednak nieprzemyślane działania, których efekty będą zdecydowanie inne od zamierzonych. Jak to możliwe? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że przedsiębiorca, który boi się utraty klientów, zrobi bardzo wiele, aby pozyskać kolejnych. Płynąc na fali satysfakcji z pozytywnych wyników rozmów, może nie zadać sobie jednak trudu, aby przed nawiązaniem współpracy zweryfikować wiarygodność potencjalnego klienta. Jeśli podpisze umowę z firmą, która ma potężne problemy finansowe, jest niewypłacalna lub ciąży na niej postępowanie windykacyjne, może narazić się na dotkliwe konsekwencje – zarówno finansowe jak i wizerunkowe.
Gdzie szukać informacji o sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw?
Najlepszym źródłem informacji na temat sytuacji gospodarczej małych, średnich i dużych firm jest wywiadownia gospodarcza. Wywiadownia gospodarcza to wyspecjalizowany w wyszukiwaniu informacji na temat przedsiębiorstw podmiot. Po otrzymaniu zlecenia korzysta z legalnych, zweryfikowanych, ogólnodostępnych źródeł, np. informacji prasowych,
ogólnodostępnych rejestrów podmiotów gospodarczych czy baz definiujących powiązania między firmami, aby dostarczyć danych na temat:
- formy prawnej przedsiębiorstwa;
- struktury własności przedsiębiorstwa;
- kapitału zakładowego;
- głównego i dodatkowych przedmiotów działalności;
- struktury zatrudnienia;
- wypłacalności, ewentualnych postępowań windykacyjnych czy innych wskaźników ekonomicznych.
Jak pozyskać dane z wywiadowni gospodarczej?
Oczywistym sposobem pozyskania danych z wywiadowni gospodarczej jest nawiązanie z nią współpracy i zlecenie przeprowadzenia wywiadu na temat potencjalnego kontrahenta. Jeśli jednak zależy ci na tym, aby zweryfikować firmę bardziej kompleksowo, zrobić to szybko, bezpiecznie i niedrogo, możesz skorzystać z alternatywy — Rozszerzonego Raportu o Przedsiębiorcy przygotowanego przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor, która prowadzi rejestr dłużników konsumentów i firm. Raport zawieraja dane z wywiadowni gospodarczej i wiele innych cennych informacji.
Jakie informacje uzyskasz, sięgając po Rozszerzony Raport o Przedsiębiorcy?
Jeśli sięgniesz po Rozszerzony Raport o Przedsiębiorcy, dowiesz się, czy twój potencjalny klient ma długi oraz terminowo spłacone należności wpisane do rejestru BIG Info Monitor.
Dokument zawiera także:
- informacje o tym kto wcześniej sprawdzał daną firmę w BIG InfoMonitor;
- negatywne dane z Biura Informacji Kredytowej;
- dane z Bankowego Rejestru Związku Banków Polskich (aby uzyskać informacje o przedsiębiorcy pochodzące z Biura Informacji Kredytowej oraz Związku Banków Polskich, musisz uzyskać pisemną zgodę sprawdzonego podmiotu, pozwoli ona również na uzyskanie oceny ryzyka przedsiębiorstwa);
- wskaźnik ryzyka MŚP — prosty znacznik stworzony przez analityków Grupy BIK. Określany na podstawie danych zawartych w bazach BIG InfoMonitor i BIK umożliwia precyzyjną ocenę wiarygodność płatniczej firm;
- dane z wywiadowni gospodarczej BIG Consulting. Ta sekcja zawiera pełne sprawozdania finansowe (dostępne dla spółek kapitałowych) oraz dane na temat jednoosobowych działalności gospodarczych. Raporty gospodarcze z wywiadowni otrzymasz online w przejrzystej formie. Dzięki temu analiza ich treści będzie bardzo wygodna.
Jak wygenerować raport?
Jeśli chcesz wygenerować Rozszerzony Raport o Przedsiębiorcy:
- wejdź na stronę www.big.pl, wypełnij krótki formularz, zostawiając swoje dane kontaktowe;
- poczekaj na kontakt telefoniczny od doradcy BIG. Specjalista przedstawi ci ofertę i pomoże dobrać pakiet usług najlepiej dopasowany do twoich potrzeb. Ustalisz z nim również optymalny sposób płatności. Może być to pre-paid (płacisz za 3 miesiące z góry) lub post-paid (płacisz miesięcznie po zakończeniu okresu rozliczeniowego);
- po ustaleniu wszystkich warunków dostaniesz zaproszenie do Systemu Biznes.BIG.pl, w którym podpiszesz umowę ramową w formie elektronicznej oraz zaakceptujesz uzgodnioną z doradcą ofertę. Aby korzystać z Raportów Rozszerzonych zawierających dane z baz bankowych BIK i ZBP, musisz podpisać i odesłać BIG-owi umowę w wersji papierowej;
- kiedy sfinalizujesz formalności, zaloguj się na swoje konto w systemie Biznes BIG.pl, wpisz numer NIP potencjalnego klienta w wyszukiwarkę i wybierz typ raportu.
Dokument możesz zapisać w wersji PDF i zachować na dysku komputera przez maksymalnie 90 dni. Po upływie tego terminu powinieneś go usunąć.